jakthundskola orsa valpkurs jakthundsträning kleiner münsterländer tranulökarnas anke meyer jakthundsbutik hundskola

Gjende är sedan länge en färdig jakthund och jag ska fr.o.m. nu sätta alla bilder och filmer hit:

Nu har jaktsäsongen börjat och Gjende får sina första eftersök. Hon jobbar väldigt lugnt och koncentrerat. Jag har aldrig den minsta tvivel att vi hitter viltet. En härlig känsla att jobba med en säker eftersökshund som är bara 2 år gammal.

Fantastiska jakter på skogsfågel. Det finns inte många fåglar i år. De som finns hittar hundarna och jobbar väldigt fint. Gjende jobbar i 2 års åldern som en erfaren jakthund och hennes apport är en dröm!

Nu är det sommar och det här är mina hundarnas favoritsysselsättning under promenaden. 8 stycken torrvilt och 2 hundar som apporterar växlande. Med denna övning kan man kombinera gammal och ung på bästa sätt. Gjende (2 år) är så klart supermotiverad. Största utmaningen för henne är väntetiden när Antonia jobbar. Mamman Antonia (10 år) tar det lite lugnare, men är glad att vara med. Mot slutet blir det svårare och svårare, men såklart kom alla kaniner och änder fram. Så härligt i blåbärsskogen!

Ännu mer sommaraktiviteter:

Min nya sommarsport tillsammans med hundarna är SUP. Redan på andra dagen testade jag paddling med hund. Det här är tredje dagen och första försök med båda hundarna. Sedan dess paddlar vi nästan dagligen när sommarvädret tillåter.

Det här ska vara en inspiration igen för vanliga sommarpromenader. Igår filmade jag spontant en vanlig kvällstur med hundarna för att visa hur mycket nyttig aktivitet som passar in i en 1-timmes-promenad (4,5km). Jag tog med en gammal torrkanin, en vattendummy och lite godisar. Hundarna befann sig på vägen hela tiden eller 2m bredvid. På det viset kan man säkerställa att man inte stör naturen under sommartid. Så klart fick båda hundarna jobba. Har förkortat filmen. Momenten i filmen: koppelgång, fri följ, apport, sitt på distans, down/stopp, vattenarbete, inkallning och passivitet för den hunden som väntar. Det är de momenten jag behöver mest under jakt. Ljudet är på hela tiden, ändå är filmen ganska tyst. Jag brukar inte ge höga kommandon. Akta öronen vid down/stopp och inkallning. Här låter visselpipan ganska högt.